Informacja o kontroli segregacji odpadów
Informujemy, że od lipca 2025 r. rozpoczną się kontrole w zakresie przestrzegania przez mieszkańców zasad segregacji odpadów komunalnych. Pracownicy firmy odbierającej będą sprawdzać, czy w pojemnikach na odpady zmieszane, nie znajdują się inne odpady, m.in.: plastik, szkło, papier, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie, odpady budowlane, bioodpady, tekstylia.
Kontrolowane będą również pojemniki i worki do selektywnej zbiórki z przeznaczeniem na: papier – pojemnik (worek) niebieski; metale, tworzywa sztuczne, opakowaniowe wielomateriałowe – pojemnik (worek) żółty; szkło – pojemnik (worek) zielony; bioodpady – pojemnik (worek) brązowy, jeżeli bioodpady nie są kompostowane w przydomowym kompostowniku tylko odbierające przez firmę.
Przypominamy, że selektywna zbiórka odpadów komunalnych jest obowiązkowa i dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości.
Prawidłowa segregacja ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów. Im większa ilość odpadów zmieszanych zostaje odebrana od mieszkańców, tym wyższe są koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami na terenie gminy i tym samym wyższe stawki opłat za odpady dla gospodarstw domowych.
Ponadto gminy zobowiązane są do osiągnięcia poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, których wysokość corocznie wzrasta . Za brak osiągnięcia wymaganych poziomów na gminy nakładane są wysokie kary finansowe, które wpływają na wzrost opłat pobieranych od mieszkańców.
Zgodnie z art. 6ka ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024r., poz.399 ze zm.) w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) i powiadamia o tym Wójta Gminy.
Właściciel nieruchomości otrzyma powiadomienie o braku segregacji na posesji, a po przeprowadzonej rekontroli nieruchomości w przypadku ponownego naruszenia zostanie wszczęte postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z uwzględnieniem stawki opłaty podwyższonej, która zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Boniewo Nr VIII/44/24 z dnia 18 grudnia 2024 r. wynosi 66 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Opłata nakładana będzie za miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.